Sunday 24 July 2011

cerita untuk orang kampung

entri khas aku kiranya untuk orang kampung tentang antologi 'Bogel Menuju Tuhan'


ya rasanya sangat-sangat terlambat untuk review tentang ini.tapi aku nak juga tulis.

                                                                               



tajuk; Bogel Menuju Tuhan
    penulis; Zahiril Adzim
               harga;Rm 30
         







impian aku sedang tidur
aku ada impian,
aku ada impian,
impian aku sedang tidur,
penat.berehat.

jangan cuba bangunkan,
nyata kau tak punya kuasa,
bukan kau pengejutnya.

aku ada impian.
aku ada impian.
impian aku sedang nazak.
sendu. rabak.

lelah tak bijak bernafas,
sedut nyawa pujuk belas,
kerana dunia memupuk sial.
mari berangkat ke syurga.
tampar balas dunia yang menampar kita.
sombong benar,bodoh.

kita haram tak terkesan,
kerana bukan dahi yang terkena.
candu kau bukan canduku.

tulisan ini adalah senjata Zahiril Adzim,bertukar rupa ikut mahunya dan punya nyawa sendiri.diasah tajam menghiris helaian pura-pura ,dipujuk lembut membelai rasa sayang.ibarat mengintai isi hati satu insan yang suka bertanya, seolah-olah tahu jawapannya ada pada mata yang membaca-Anna Raffali.

tapi itu Anna Raffali yang cakap,dan yang ini aku ingin khabarkan;

berulang-ulang kali aku selak,dari kulit ke kulit.
adakalanya aku senyum sorang-sorang,ketawa dan menjerit ahhh swettnya.
aku beritahu semua orang bahawa aku sedang bahagia.
kadang-kadang aku mengomel,bentak-bentak marah,habis sekeliling aku amukkan
kejam kan manusia dan dunia?
pernah juga aku duduk sendirian rapatkan lutut kemuka tahan sebak dan sendu hati,
padahal mengapa dan kenapa aku juga tak mengerti.
lebih banyak masanya aku tunduk diam dan berfikir,
tentang aku,tentang masyarakat,tentang alam,tentang itu dan ini.
ishhh aku rasa aku hidup dalam tulisan itu.

No comments:

Post a Comment