Tuesday 4 December 2012

Sayonara sengsara

lewat 8.00 pagi aku tersedar
bermalas-malasan atas tilam empuk
arghhhhh terlepas subuh lagi
kabus tebal,angin similar meresap ketulang som-som

melangkah longlai aku ke kelas
menguap sangap dengan bebelan ustaz
tips-tips pelajar cemerlang perlu itu dan ini
aku abaikan, cuaca redup,mata layu meminta bantal

disini tak perlu aku gusar,tak perlu aku takut
bedilan peluru-peluru sasar
sepak terajang si tentera laknat
roket-roket pemusnah tamadun bangsa
senapang-senapang patah diacu dikepala

disini tiada igauan ngeri dan seriau
suara herdik keji penceroboh durjana
jerit perih ibu, kakak, adik perempuan dicabul dan dirogol
esak tangis anak-anak kecil mencari mana hilangnya ibubapa

mereka saudara aku, ya saudara kita semua
yang mana perjuangannya menuntut hak untuk terus hidup,
hak untuk damai dan hak bernegara merdeka
moga-moga aku disini bangun dan tetap terus selesa
dan mereka disana akan kecapi rasa sama seperti aku

                                                                            -entri tertunggak suatu pagi-



p/s: moga Allah kekalkan rasa bahagia dalam hati Syifa Hamzah.
      dah tak sabar nak makan nasi minyak percuma ni .

No comments:

Post a Comment