Saturday 16 April 2011

suara aku kecil tiada siapa mahu dengar

satu perkara;
aku tak suka naik bas.
kalau boleh aku tak nak naik bas.
sebab itu aku jarang balik jumpa ayah ibu kebelakangan ini.

sejak aku tercampak jauh di daerah ini,
aku perlu pulang naik bas.
berada dalam perut bas 3,4 jam atas jalan raya
dengan menghadap 1001 bencana buat aku serabut.
dengan lagak bagus driver2 bas yang berbondong2
saling memotong merimaskan.
nak sahaja sku tahan dan kata kan pada pemandunya;
"pakcik,pakcik bawa nyawa bukan bawa tauge"
ataupun;
"pakcik,amal dah banyak ke nak mati cepat ni?"
mungkin;
"pakcik,masa depan negara terletak ditangan pakcik,jadi memandulah secara berhemah"

*ketawa*

persoalannya,aku siapa?
siapa yang mahu mendengar suara aku?
siapa yang tahu rasa ambil peduli?
siapa yang sedar dengan cakap aku?

tak apa tunggu suatu hari nanti,
bila aku dah pegang segala macam jawatan yang besar2,
akan aku khabarkan dan tarbiah mereka.
tapi...bila?



No comments:

Post a Comment