Wednesday 18 May 2011

bagaimana cerita manusia kita?

"semakin bertambah pemodenan semakin kita menjadi mesin bisu"

satu hipotesis yang aku kira berlaku rata2 dalam kehidupan seharian kita kini.terima kasih kepada teknologi yang santapannya cuma kemanusiaan;kita semua hidup semenjak dua menjak ini seperti droid.sejak internet mengevolusi hubungan sosial,kita berdikit-dikit telah meracun bahasa tubuh kita.

buktinya;semalam aku terserempak dengan kawan yang duduk disebelah aku waktu darjah 6,juga kawan sekelas dari darjah 3 untuk sekolah agama dan sekolah kebangsaan.rasanya aku sudah mengenali seluruh keturunannya,apa yang aku buat bila jumpa dia?
*senyum
*bersalaman
*tanya sihat ke tidak
*senyum lagi dan
*blahhh

semalam juga ada 2orang kawan datang lepak kedai aku,kawan main sama2 waktu sekolah,bila rehat dengan mereka la aku lepak,main cop tiang,pepsi kola,main beyblade,ponteng kelas tambahan pun dengan mereka. tapi semalam aku ambil order meja mereka,dan kami hanya berbalas senyuman.cara sapaan terbaik untuk orang yang dikira rapat dengan kita bukan?

*ketawa*
*diam,tunduk*

sejujurnya aku memang ada masalah dengan pergaulan.bukan aku sombong,mungkin aku pemalu, tapi siapa sudah kenal aku, mereka tau bertapa bisingnya aku. aku rasa bukan aku sorang yang mengalami situasi beginikan?sedar atau tidak kita sebenarnya;

sudah kurang body language.
sudah tidak suka body contact.
kekok bila ucap 'apa khabar' secara live.
lebih gemar ketik jari di komputer berbanding hadir ke majlis ilmu.
lebih membudayakan poke dan komen di wall fb berbanding peluk yang ketat.
lebih suka beremail,sms,chat meluahkan perasaan menahan esak dari menerima tepuk dibahu dan terhinjut2 dengan airmata.

ya aku seriau.aku seriau kita semua menjadi android.
aku sendiri terjebak dalam konspirasi tolol ni,perasan tak yang kita semua macam tak punya kawan yang bertubuh badan manusia?setiap masa fesbukfesbuk,youtubeyoutube,twittertwitter.bangun pagi,yang dicari pengomen status fb kita malam tadi.

maaf,mungkin aku sorang sahaja yang rasa begini,kalian tidak.
bukan aku menidakkan kebagusan teknologi.membuang kemodenan buta2 adalah bodoh dan tak berakal.cuma pada aku,kita perlu ada had2nya.perlu tahu garis berhentinya.perlu beringat
untuk kata 'opps sudah terlangkau dari yang sepatutnya'.

p/s-kadang2 aku rasa kalau tak ade tenet ni,boleh mati kebosanan juga!

No comments:

Post a Comment