Tuesday 3 May 2011

semangat jangan hilang

apa benda yang senantiasa bertambah tak  pernah berkurang?
jawapannya-- **u*.
dapat?senang saja bukan,adik2 yang tadika pun boleh jawab.

oleh kerana itu,
hari ini aku sembilanbelastahunlapanhari.
ya sememangnya semakin bertambah dan akan terus bertambah.

lapan minggu dulu aku 18tahun 10bulan 14hari.
lapan bulan dulu aku 18tahun 3bulan 9hari.
lapan tahun dulu aku 11tahun 9hari.

*senyum*

Opsss!!!
nanti dulu.
boleh tak masa tolong berhenti!
masa aku sorang je yang berjalan.
dan masa gerak semula,biar aku dewasa waktu ini.
boleh cepat2 jadi matang,kerja,kahwin,hidup bahagia,tak payah  menghadap assignment,menghitung hari tamat peperiksaan,bla...bla..bla...
seronak bukan??

ehhh!!!
tunggu.
lebih baik masa di putarkan balik.
agar aku kembali menjadi kanak2.
dan masa perlu berhenti disitu.terus berhenti setakat itu.
supaya aku senantiasa boleh bermain dengan gembira.
lari2,tonggang terbalik tak ada siapa ambil peduli.
tak perlu hiraukan menjadi dewasa dan serabut tentang dosa.
tak payah fikirkan tentang perkara2 itu dan ini.
waaah aku mahu kembali ke waktu itu.

*diam,haaihh*

bodoh!
berangan boleh la,cakap memang senang.
ingat ada mesin masa macam doremon.
atau mesin macam dalam animasi kiteretsu.
tak pun macam mesin yang nabil buat dalam konsert maharajalawak minggu ke 4.
semuanya sama,fiksyen semata2 mustahil masa boleh berundur dan kedepan.
dan sudah pastinya aku akan menjadi perindu teragung pada masa2 silam
serta penunggu terbangang menanti masa akan datang yang tak pasti dan mengharap setiapnya sempurna,walhal aku sendiri sedar yang itu tak akan terjadi.

tapi walau bagaimana celaka pun hidup ini,yang pasti aku perlu teruskan,bersaing dengan ketentuan. menyepak terajang kekecewaan,menembak segala setan2,meludah pada mulut2 durjana yang tak sudah2 mengata dan mengeji, menumbuk lumat kegagalan dan kekalahan,mengenggam ketat2 kejayaan dan yang paling penting mencatat dan membuku segala kenangan.kerana aku sedar aku masih ada lagi kontrak yang belum dilunaskan dengan Pencipta,serta aku perlu bayar balik segala pinjaman sampai suatu masa Dia ambil balik semuanya dari aku.dan aku akan pulang kosong.

p/s-hidup ini umpama ais-krim,
      nikmatilah ia sebelum cair.

No comments:

Post a Comment